سال نو، به افق کلیمیان
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۲۳۹۹
ایسنا/اصفهان کلیمیان اصفهان، سی روز از ماه الولِ عبری یا شهریور شمسی به اضافۀ ۱۰ روز ابتدایی ماه تیشری یا مهر را به یاد آن چهل روزی که موسی به میقات رفت تا ۱۰ فرمان خدا را برای قوم خود بیاورد، به انجام عبادت میپردازند. «روش هشانا» یا جشن سال نوی آنها نیز دو روز ابتدایی ماه تیشری برگزار میشود؛ عیدی که آداب خاص خود را دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ربرت شمیان، مترجم و دبیر زبان و ادبیات انگلیسی به ایسنا میگوید: مبنای تقویم یهودیان ابتدا بر اساس رؤیت ماه بود، اما بعد از حدود هزار سال، به این خاطر که زمان اعیاد در طول سال جابهجا میشد، آنها تصمیم گرفتند با ترکیب گاهشمار شمسی و قمری، تغییری در تقویم ایجاد کنند تا این رسوم درست همان روزی که در تورات ذکر شده اجرا شوند.
او خاطرنشان میکند: یهودیان دو عید رسمی دارند که یکی با نام «پسح» اوایل بهار برگزار میشود و دیگری اوایل پاییز که «روش هشانا» نام دارد.
شمیان توضیح میدهد: «روش هشانا» در کلام عبری به معنی آغاز است و از آنجا که اعیاد یهودی با طبیعت پیوند استواری دارند، این عید در زمان برداشت محصول برگزار میشود تا مردم برای شروع فصل کاشت (پاییز و زمستان) و با انجام عباداتی از خداوند بخواهند به محصول آنها برکت بدهد و آن را از بارانهای سیلآسا در امان نگه دارد.
این مترجم، یادآور میشود: یهودیان اصفهان معمولاً در عید روش هشانا به بقعۀ استراخاتون یا ساراخاتون (نوۀ حضرت یعقوب) که در شهرستان پیربکران قرار دارد میروند و قبور همکیشان خود را زیارت میکنند تا به نوعی یک پیوند بین زندگان و مردگان برقرار کنند و نشان بدهند که در جشن سال نو، رفتگان را فراموش نکردهاند.
او ادامه میدهد: بردن مواد غذایی برای مستمندان و رد و بدل کردن کارت پستال نیز از دیگر رسوم جشن سال نو است که در خارج از کشور بیشتر انجام میشود.
شمیان، پیش از شرح خوراکیهای مخصوصی که کلیمیان هنگام سال نو تناول میکنند، میگوید: ما دو دسته یهودی داریم؛ یکی سفاردی و دیگری اشکنازی. یهودیان سفاردی در برخورد با رسوم و عبادات سهل گیرانه تر عمل میکنند اما یهودیان اشکنازی بهشدت به جزییات پایبندند؛ اغلب یهودیان ایران نیز از دستۀ سفاردی هستند.
این مترجم میافزاید: طی تحقیقاتی که انجام دادهام، ابتدا تمام رسومِ مرتبط با خوراک که در بین یهودیان رواج داشته بر پایۀ محصولات گیاهی بوده و اعیاد و روزهای مهم دیگر نیز همه با نجوم و طبیعت پیوند داشته است. اعیاد دیگری که در آن از کلماتی مثل «دشمن» نام برده میشود و یا خوراکیهای غیر گیاهی که در برخی اعیاد مصرف میشود، همه بعد از دو مرتبهای که بیتالمقدس خراب شد، به وجود آمده و به رسوم قبلی افزودهشدهاند.
او تصریح میکند: هفت «براخا» یا برکت در طول سال سر سفرۀ یهودیان قرار دارد که شامل یایین (عصارۀ انگور)، نان، بوی خوش (نعنا یا به)، میوۀ درختی، میوۀ زمینی، شهکل (مایعات) و مزونوت (برنج و مواد نشاستهای) میشود اما در ایام عید روش هشانا آنها شیر، عسل، تره، کدو، لوبیا، چغندر، خرما و انار میخورند و پیش از خوردن هر یک دعایی هم میخوانند. لبنیات و شیر نیز در اعیاد بیشتر استفاده میشود.
شمیان یادآور میشود: در طول زمان و بعد از خراب شدن بیتالمقدس و مهاجرت یهودیان، در برخورد با سایر اقوام، رسم خوردن پوست سر بره و شُش این حیوان حلالگوشت نیز به خوراکیهای عید روش هشانا افزودهشده اما همانطور که ذکر شد، اصل کار همان محصولات گیاهی است.
این مترجم خاطرنشان میکند: هر یک از خوراکیهایی که به مناسبت جشن سال نو خورده میشود بر اساس اصول تهیهشده و نماد یکچیز است مثلاً؛ سیب برای سلامتی خورده میشود، لوبیا برای زیاد و پربرکت شدن محصول، انار برای سبقت گرفتن در کارهای نیک و چون یهودیان معتقدند روز دهم ماه تیشری _که در زبان عبری عسارا و در عربی عاشورا خوانده میشود_ تقدیر همه مخلوقات در سال آینده مشخص میشود، آنها در روز عید کدو میخورند تا از حکم اتفاقات بد و مصیبتها مبرا شوند.
او تصریح میکند: زمانی که جمعیت یهودیان در اصفهان بیشتر بود دیدوبازدید عید هم با رفتن به منزل بزرگترهای فامیل و خوردن همان خوراکیهای مخصوص عید انجام میشد اما اکنون با کم شدن جمعیت این رسم چندان پر رنگ نیست.
شمیان میگوید: ویژگی بارز نماز جشن روش هشانا، نواختن در شیپوری است که از شاخ قوچ یا غزال درستشده و از رسوم دیگر این روز میتوان به رفتن مردم نزدیک جوی آب و آبانبارها اشاره کرد.
این مترجم یادآور میشود: این رسم قبلاً برای وام گرفتن روشنایی از آب و همچنین شسته شدن گناهان در کنار چشمه راران و چشمه گازری که در محله جوباره وجود داشت انجام میشد که متأسفانه امروزه چشمه گازری به خاطر احداث خط مترو و زیرگذر از بین رفته و مادی راران هم خشکشده. امیدوارم مدیران شهری پیش از انجام عملیات عمرانی به رسوم وابسته به مکانها توجه بیشتری داشته باشند.
او خاطرنشان میکند: هشت روز بعد از روش هشانا، عید کیپور شروع میشود که موعد روزهداری و حضور در کنیساهاست چراکه حضرت موسی درست در چنین روزی ۱۰ فرمان را به قوم خود عرضه کرد. در واقع دفتر زندگی در «روش هشانا» نوشته و در روز «کیپور» مهر و موم میشود و این مضمون دعایی از کتاب مقدس است که یهودیان آن را طی ده روز ابتدایی ماه تیشری میخوانند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سال نو کلیمیان جشن سال نو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۲۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تنفر جهانی از اسرائیل و صهیونیزم یا یهودی ستیزی؟
کارشناس ادیان میگوید یهودیستیزی یک پیشینه تاریخی دارد که از خصلت مظلومنماییِ یهود برخاسته است و دولتهای غربی آن را پوششی قرار دادند تا این رژیم منحوس هر اقدام خبیثانهای که دلش خواست انجام دهد؛ اما مردم دنیا بیدار و هشیار شدند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که دنیا علیه اقدامات خبیثانه یهودیان صهیونیست بپا خاستند و اقداماتی را در قالب خیزشهای مردمی و دانشجویی در دفاع از مردم مظلوم غزه و علیه سیاستهای حکام خود درباره حمایت از رژیم کودککش اسرائیل انجام میدهند.
آنچه که از سوی برخی رسانههای غربی به ویژه رسانههای نیابتیشان به خورد مردم داده میشود، تحریف اسرائیلستیزی به صورت یهودیستیزی است. اکنون که غرب در موضع ضعف قرار گرفته، سعی میکند به مردم دنیا القاء کند که این عده که برای محکومیت جنایتهای صهیونیستها به خیابانها آمدند، با یهودیان و آیین یهودیت مشکل دارند؛ مسئلهای که به روشنی گویای انفعال سیستم غرب در حمایت از صهیونیستهاست و نیازی به تبیین و توضیح ندارد.
حجت الاسلام محمد کاشانی کارشناس فرقهها و ادیان و نویسنده کتاب «اخلاق جنگ (حقوق بشر دوستانه) در اسلام و مسیحیت» در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم درباره جریان یهودیستیزی در رسانههای غرب گفت: ماجرا از این قرار است که در تاریخ اروپا یک داستانی وجود داشته به نام یهودی ستیری. دلیلش این است که مسیحیان، یهودیان را قاتل عیسی می دانستند که البته به تصریح قرآن، خود یهودیان به قتل عیسی علیهالسلام اقرار میکردند؛ لذا اصولاً هر کجا که با یهودیان همسایه بودند، از آزار آنان فروگذار نمیکردند.
وی افزود: از دیگر سو، در طول قرون وُسطی، دورانی داریم که با یهودیان ستیز کردند، حتی در برهههایی در اسپانیا اموالشان را تصاحب کردند و فقط اجازه دادند زنده خارج شوند. شبیه این اتفاق در انگلیس افتاد؛ محلههایی یهودینشین بودند، منتها دولت انگلیس به آنان اجازه زندگی در میان مردم عادی را نمیداد. این مسئله تبدیل به این شد که دولتهای غربی وابسته به صهیونیزم جهانی، جریانی را با عنوان مبارزه با یهودی ستیزی شکل دهند.
نمود مظلومنماییِ یهود؛ از هولوکاست تا حماسه «طوفان اقصی»این کارشناس ادیان با اشاره به اینکه داستان «مبارزه با یهودی ستیزی» تبدیل به لباس رویینتنی برای صهیونیستهای یهودی شد تا هر ظلمی را روا دارند، گفت: آنها به بهانه این سیاست به خود اجازه دادند هر عمل قبیحی را انجام دهند و اکنون مشاهده میکنیم در رفتاری که از سبوعیت آنها برخاسته، مردم غزه را به خاک و خون میکشند و هر فرد و گروهی هم که اعتراض کند، به او نسبت یهودستیز میدهند. حتی به کسی اجازه انتقاد از رژیم جعلی اسرائیل را نمیدهند.
حجت الاسلام کاشانی افزود: اما مردم دنیا بیدار و هشیار شدند و جامعه بشری اجازه نمی دهد به هر عنوانی مظلومان عالم کشته شوند بلکه ماجرا غزه فصلی برای آغاز خیزش مردم علیه هر جنایت و کشتاری در هر جای عالم است. بنابراین یهودیستیزی یک پیشینه تاریخی دارد که از خصلت مظلومنماییِ یهود برخاسته است و دولتهای غربی آن را پوششی قرار دادند تا این رژیم منحوس هر اقدام خبیثانهای که دلش خواست انجام دهد.
خصلتی که کافران یهود را به خونخواری و جنگافروزی کشانداین کارشناس ادیان در انتها گفت: نه ما مسلمانان و نه هیچ امت دیگری با هیچ دینی مخالف نیستیم بلکه در دینمان توصیه شدیم حتی فرد یهودی را تکریم کنیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید «أَکْرِمِ الضَّیْفَ وَ لَوْ کَانَ کَافِراً»؛ یعنی مهمانت را گرامی بدار هرچند کافر باشد. اینها آموزههای ماست. ادیان در کشور ما حق زندگی دارند و در مجلس شورای اسلامی نمایندگانی از یهودیان داریم. پس دنیا با روند ظلم و جنایت و کشتار و وحشیگری مسئله دارند نه با دین.
وعده قرآنی نابودی صهیونیسم در آخرالزمان / نظریات تفسیری درباره زمان تحقق عذاب بنیاسرائیلانتهایپیام/